Selamat Datang ke blog saya. Terima Kasih kerana sudi membaca. Jangan lupa follow juga ye.

Dear Followers

Monday, July 5, 2010

UPSI bukanlah terbaik?

first of all thanks to Putri & Moon yang tlg informkan tentang berita PANASS tentang UPSI terchenta! ahaha masing-masing ada hak untuk pilih apa jerk yang dorang minat..betol tak? even skang pun lebih ramai yang pilih IPTS betol tak??? tetibe aku rase macam nak BERSUARA la pulakkk..tak pe kan? agak2 kena saman tak dengan Kementerian Pelajaran? hahaha..hope blog aku tak se popular mane..ok ok berbalik kepada berita panas tadi. aku rasa betul lah tu apa yang dikatakan oleh surat khabar..aku akui UPSI agak SOMBONG sebab banyak yang menolak apa yang kehendak Kementerian nak..even aku sendiri budak UPSI tapi aku tahula macam mana para-para pensyarah mengajar...memang ada silap nya di sana sini tetapi mungkin mereka ada alasan masing-masing...banyak yang kata pensyarah UPSI mengajar benda yang salah kepada studentnya..banyak fakulti di bukak yang tak de kaitan dengan PENDIDIKAN..

ehmm mungkin berita ini dapat memberi sedikit sebanyak pengajaran & iktibar kepada para pensyarah UPSI. hakikatnya aku sendiri tahu apa yang diajar oleh pensyarah itu SALAH..memang kadang-kadang pening jugakk nak faham..tapi kita da besar..da boleh fikir mana baik buruk untuk diri kita..so terpulangla pada kita nak ikut kata pensyarah ataupun tidak kan? mana yang kita rasa salah tu kita cubalah perbetulkan...dunia sekarang semakin maju..apa guna internet kalau tidak pandai menggunakan nya, betul tak? aku tahu..ada seorang pensyarah ni..walaupun aku tak belaja dengan dia..tapi aku banyak dengar cerita tentang dia..walaupun menjadi seorang pensyarah..janganlah terlalu bongkak atau angkuh..kakak aku sendiri pun seorang pensyarah,aku tahu bagaimana situasi yang Kementerian Pelajaran rasakan...maybe UPSI rasa apa yang mereka buat semuanya betul..tak de salah pun..tapii sesungguhnya mereka perlu mengambil inisiatif untuk berubah setelah ditegur oleh mana-mana pihak betul tak?

tetapi,apa-apa pun aku tak pernah menyesal atau terkilan apabila sudah memilih UPSI sebagai penyambung pelajaran aku..yang penting niat & cita-cita aku untuk menjadi mendidik anak-anak bangsa tercapai. mungkin betul ramai penganggur keluaran UPSI di luar sana..mungkin betul IPG adalah yang terbaik di dalam dunia pendidikan...tetapi lihat pula apakah sikap-sikap seorang guru keluaran IPG hebat-hebat belaka? adakah guru-guru keluaran UPSI tidak sehebat guru-guru keluaran IPG? apa yang terjadi di dalam dunia ini adalah ketentuan dari ALLAH..kita sebagai hamba-Nya tidak berhak mempersoalkan segala yang telah berlaku..apa yang penting USAHA,SABAR & DOA adalah kunci kejayaan dalam hidup manusia...yakinkah IPG,jika mereka dapat melahirkan seorang pendidik itu akan berjaya mendidik anak-anak bangsa?
 
cuma yang aku nak katakan di sini..sepatutnya mereka perlu tapis & menerima student yang betul-betul ingin menjadi seorang pendidik seperti aku! bukan memilih pada paras rupa atau menggunakan 'cable' semata-mata...& akhirnya yang menjadi mangsa adalah anak-anak bangsa kita sendiri..kadang-kadang aku pelik dengan dunia sekeliling. mereka bijak mengkritik. bijak menjatuhkan orang lain. tetapi tidak pandai membetulkan keadaan diri sendiri. kenapa aku kata begini? sebab aku sendiri melihat bagaimana sikap-sikap guru keluaran IPG..jadinya mereka tidak berhak mengatakan IPG itu adalah yang terbaik! kalau tidak percaya anda semua boleh lihat kelakuan bakal guru-guru di IPG..lihatlah sendiri bagaimana aksi-aksi mereka..setelah itu barulah anda semua sedar bahawa IPG itu tidaklah sehebat mana yang dikatakan..sekian. wasalam.




4 comments:

Munira Muhiyddin said...

jann ! gua salute lah beb
tp papehal pown aku syg UPSI
&& insyaAllah rezeki kita ada . amin :)

Ct NuRJaNNaH said...

moon- hahaha thanks bebeh! aku pun syg UPSI jgkk..tmpt nie jerk yang terbaikk buat kita kan kan?

erika nuris said...

i sokong u jannah...i pown tau macam ne guru ipg sbnrnye...hmm..mana ade manusia sempurna..tul tk..?hhhehehe..suke2 aku je kn...

Ct NuRJaNNaH said...

sue- hahaha beria kau ekkk!
betol kan ape aku cakap?
yeayyy! ade org sokong!
rase confident la kit